donderdag 27 oktober 2016

Paddenstoelenwandeling met vrijwilligers van staatsbosbeheer.

Zomaar een zondagochtend. Nick moest bezig met zijn studie en ik wou het bos in met de meisjes. Ik dacht de avond ervoor eens kijken of ik iets leuks kan vinden ergens anders dan in ons standaard stukje bos. Ik kwam terecht op de site van Staatsbosbeheer en kwam een paddenstoelenwandeling tegen die georganiseerd werd door vrijwilligers van het Staatsbosbeheer. Ik dacht dat gaan we doen! Dus vertrokken we lekker bijtijds naar het gewezen plekje. Daar aangekomen waren het vooral veel ouderen (er stond bij ook echt leuk voor kinderen) en waren Eline en Mirthe de enige kinderen onder de 10. Als het geen 12 was. Maar ook dat was er maar 1 en de rest was volwassen. Toch doorgezet want de meisjes wouden wel paddenstoelen ontdekken. Wat bleek! Het was super leuk! De meisjes mochten echt van alles ontdekken en doen en waren laaiend enthousiast! Eline was ik de helft van de tijd kwijt omdat ze steeds bij de vrouw liep die alles vertelde en Mirthe liep ergens achteraan rustig alles in zich opnemend. Zo leuk! Echt een topervaring!
Kijken naar paddenstoelen door middel van een loep. Op dit blad zaten hele kleintjes...
Ook op takken groeien paddenstoelen. Hier een behoorlijk aantal!
En van deze weet ik gelijk de naam niet meer.... hahaha... er zijn er ook zoveel!
Dit is de porseleinenzwam. Glimmend wit! :)
Ook interessant is het laten staan van de paddenstoel maar door middel van een spiegeltje er toch onder te kunnen kijken. Soms is dat nodig om de juiste soort te kunnen herkennen.
Ook zagen we paddenstoelen die we normaal niet als paddenstoel hadden aangezien.
Deze is een kegeltje en kan zich alleen verspreiden door de regen. Dan loopt het paddenstoeltje over en kunnen de sporen een plekje zoeken om zich voort te planten.
Je hebt wel eens dat je in het bos loopt en dat het dan ineens ongelofelijk stinkt? Echt heel vies en dat je geen idee hebt waar dat vandaan komt? Kijk dan maar eens of deze jongen er toevallig staat. Deze kan namelijk echt behoorlijk stinken. Heet ook niet voor niets de grote stinkzwam.
Paddenstoelen zijn er in groot en klein. Onze bioloog bestudeerde ze allemaal!
En hier hebben we er weer 1 waaruit blijkt dat het heel lastig is als je geen namen opschrijft tijdens de rondleiding. Ik dacht de geelwitte russala.
Dit was een bijzondere. Die nauwelijks meer in Nederland voorkwam...
ik meen me iets te herinneren met appel....

Een mooie bruine paddenstoel. Misschien wel een parelamaniet.
Dit was een drakenei. Vast een leuk verhaal! :)
Soms moest je een paddenstoel doormidden snijden. Als deze dan verkleurt weet je ook weer wat voor soort het is. Mits je er verstand van hebt natuurlijk!
Met een speciale steen kun je ook langs de stam van een paddenstoel wrijven. Ook weer een dingetje om paddenstoelen te herkennen. In dit geval gaat het om een regenboogrussala want jaja... de stam verkleurde NIET. hihi.
Een mooi elfenbankje die deze boom siert. en het holletje van een specht versperd.

Verder kwamen we nog de vliegenzwam, aardappelbovist, eekhorentjesbrood, koraalzwammetjes en nog veel meer tegen. Maar ja.... door al die leuke namen zie ik de paddenstoelen door het bos niet meer!

Het was in elk geval echt leuk en interessant.
En om de dames zo actief bezig te zien maakte voor mij het een compleet top uitje!

Geen opmerkingen: